Proaktywność w działaniu 5

1

Nawyk 1: Bądź proaktywny
to podstawa wszystkich pozostałych nawyków.
ponieważ zaczyna się od nastawienia:
„Ja jestem za siebie odpowiedzialny i ja mogę wybierać”.

jestteż niewątpliwie podstawą liderskiej postawy w domu i pracy, 

Stephen R. Covey

 

Stephen R. Covey autor książki 7 nawyków skutecznego działania często jest pytany o to, który z nawyków uważa za najważniejszy.
Jak widać sądzi on, że właśnie bycie proaktywnym to najważniejszy z opisanych przez niego nawyków.

Dla osób, które tego nie wiedzą, wyjaśniam, że kolejne z siedmiu nawyków to:

  • zaczynaj z wizją końca
  • rób najpierw to, co najważniejsze
  • myśl w kategoriach wygrana-wygrana
  • staraj się najpierw zrozumieć, potem być zrozumianym
  • dbaj o synergię
  • ostrz piłę czyli odnawiaj siły

 

Covey oparł swoją koncepcję na budowaniu kilku nawyków, logodydaktyka, moja koncepcja,  opiera się także na budowaniu cech charakteru.

 

W pewnym sensie obie teorie są do siebie podobne, wszak nawyk kształtuje się  wyniku systematycznego powtarzania takiego samego działania przez pewien czas. Zaś charakter to nic innego jak zespół nawykowych zachowań.

 

W momencie, w którym nawykowo zachowujemy się proaktywnie,
możemy mówić o cesze charakteru zwanej proaktywnością.

 

Covey twierdzi, że można ją zbudować postępując proaktywnie przez 30 dni. Ja sądzę, że to może być za mało… Pozwoli jednak z całą pewnością na świadome działania proaktywne. O nawyku można mówić jednak dopiero wtedy, kiedy pewne rzeczy robi się niemal automatycznie, kiedy tak bardzo przyzwyczaję się do jakichś zachowań, że inaczej niemal nie umiem postąpić.   Kiedy takie zachowania dotyczą różnysytuacji można mówić o cesze charakteru. Na wytworzenie jej trzeba czasem kilku lat.

W każdym razie warto zacząć. Najlepiej dziś.

I koniecznie trzeba pamiętać, że pracując nad czymś, starając się wprowadzić w nawyk jakieś zachowania, nie można sobie przez pewien czas pozwalać na odstępstwa, trzeba to robić za każdym razem, kiedy pojawia się dana sytuacja.  Dopiero wtedy, kiedy stanie się to nawykiem, można czasami postąpić inaczej… Tyle tylko, że się nie chce.

 

ZADANIE:

Może warto zapisać kiedy zaczyna się pracować nad proaktywnością.
I powiedzieć o tym bliskim osobom. Niech pomagają.

 

 

 

PODZIEL SIĘ

1 KOMENTARZ

  1. W jaki sposób można się z Panią skontaktować, żeby informacja dotarła bezpośrednio do Pani? Pozdrawiam, Dorota.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here