Ważne i pilne po raz pierwszy

3

Większość spraw, które są pilne, nie są ważne,
a większość spraw, które są ważne, nie są pilne.

 

Dwight D. Eisenhower

 

Zajmiemy się dzisiaj pojawiającym się w różnej konfiguracji dwóm parametrom każdej sprawy: ważnością i pilnością. Bardzo przydaje się do tego zmodyfikowany nieco przeze mnie tzw. Schemat Eisenhowera.

 

 

Jak widać prostopadle ustawione dwie osie dzielą podzielone w ten sposób pole na cztery ćwiartki. Każdy z tych obszarów zawiera w sobie  różny rodzaj spraw;

   I             –  sprawy ważne i pilne

  II           – sprawy pilne i nieważne jednocześnie

III           – sprawy nieważne i niepilne

IV            – sprawy niepilne ale ważne

 

Które sprawy zaliczamy do ważnych?  
Te, które są ważne dla życia, dla dobrostanu – naszego albo ważnych dla nas ludzi. Mogą być istotne z powodów subiektywnych bądź obiektywnych, a dotyczyć każdej sfery naszego istnienia: ciała, emocji, intelektu i duszy. Gdybyśmy nie wykonali danej czynności lub nie zajęli się nią odpowiednio, nasza sytuacja zmieniłaby się – bardzo szybko – na niekorzyść.

 

Które to sprawy są pilne?
Takie, które trzeba wykonać natychmiast lub określonego dnia czy o określonej godzinie, co zostało wcześniej ustalone, jeśli nie przez nas samych, to przez innych, lub przez… życie.

 

Bardzo dobre pytanie. Proszę spróbować na nie odpowiedzieć w tej chwili. Mogą je Państwo zadać różnym osobom i przekonają się, że ludzie tak naprawdę nie wiedzą co, kto i kiedy decyduje o wadze spraw. Bardzo często mówią: po prostu to wiemy, intuicja nam podpowiada, to oczywiste… Tak? Hmmm…

Skoro tak, to dlaczego zamiast się uczyć na przykład angielskiego, co to sobie obiecaliśmy, serfujemy w Internecie lub prowadzimy bezwartościowe pogaduszki? Dlaczego oglądamy – czasami godzinami telewizję i jemy chipsy – zamiast pójść na zalecany nam, także przez lekarza, spacer? To nie sa dobre wybory? Czy to intuicja podpowiada nam nienajlepiej? Czy są jakieś inne powody?

 

Ważne są wszystkie te sprawy,
które zawierają się w naszej wizji i misji.
Te, które trzeba wykonć, czy wykonywać,
aby można było wieść życie,
którego styl określają nam te dwa ludzkie dokumenty.

 

Odpowiednio – sprawy nieważne, to te, których tam nie ma (w wizji i misji) i nie mają  z nimi związku. Nie są też ważne dla ważnych (naprawdę) dla nas ludzi. Wszak, jeśli zależy nam na kimś, a jemu na czymś, to i dla nas dana sprawa najczęściej jest ważna.  

 

Niektóre sprawy są w ogóle ważne i zawsze o tym wiemy, inne pojawiają się nagle i nawet nie wiedzieliśmy jeszcze chwilę temu, że życie może nas z nimi skonfrontować. Te sprawy zazwyczaj są także pilne.

 

A jakie to sprawy nazywamy tu pilnymi?
Takie, które domagają się wykonania natychmiast: teraz, zaraz. Ktoś od nas czegoś wymaga albo jakaś sprawa odbywa się o wiadomej, określonej godzinie.

 

Często, bardzo często, mylimy ważność sprawy z jej pilnością, nawet w życiu zawodowym; natomiast prywatnie zdarza się to nagminnie.

 

Jakie to sprawy są ważne i pilne?
Te, które są istotne dla naszego życia, zgodne z wizją i misją i trzeba je wykonać natychmiast. Bardzo często takie sprawy figurują w naszym kalendarzu od momentu ich ustalenia, ale bywa i tak, że pojawiają się nagle, zupełnie nie chciane.

 

Pilne i nieważne.
 To sprawy, które właśnie się dzieją i jeśli mamy brać w nich udział, to teraz, już, natychmiast. Często jacyś ludzie zapraszają nas do udziału w nich, albo wręcz wymagają od nas tego udziału czy zrobienia ich(takie sprawy mają miejsce również w firmie).
Chociaż oferta jest natychmiastowa, a nawet czasem istnieje przymus danej sprawy czy sytuacji, tak naprawdę niczego istotnego nie wnosi ona do naszego życia, a nawet powoduje, że jeśli jej ulegniemy, może nas ominąć coś ważnego albo wydłużymy czas dojścia do upragnionego celu.

 

Sprawy nieważne i do tego niepilne.
To te, które nie dość, że niczego dobrego nie wnoszą do naszego życia to dodatkowo nie mają konkretnej daty, nie napraszają się, by je robić czy aby zajmować się czymś czy wchodzić w jakaś sytuację. Sami musimy dojść do takich spraw, wejść w nie, zafundować sobie daną sytuację.

A sprawy wąne choć niepilne?
Ostatnie, choć dla zarządzania sobą w czasie – kluczowe.  To te wszystkie, które choć wnoszą w nasze życie ważną jakość, a czasem są wręcz niezbędne,  nie mają określonego terminu i nikt nie wymaga,  by je robić… kiedykolwiek.
Od nas zależy czy zrobimy coś w kierunku zajęcia się tymi sprawami, czy wejścia w daną sytuację. Tak naprawdę zajmowanie się tymi sprawami powodują, że nasze życie  jest piękniejsze, a my szczęśliwsi.

 

ZADANIE:

 

  • Proszę odpowiedzieć sobie na pytanie: Czego nie robię tak często, jak powinienem/ powinnam, a co gdybym robił/a,  zmieniłoby moje życie w jakiś sposób na lepsze?
  • Proszę znaleźć – i podzielić się z nami  w komentarzach – po 5 spraw z każdej ćwiartki, z każdego pola. To kolejny ważny element zarządzania sobą w czasie: rozumienie, które sprawy należą do której kategorii.

 

 

 

 

 

 

3 KOMENTARZE

  1. Od razu napisze Pani Iwono, ze nie zawsze udalo mi sie 5 wymyslic, ale probowalam…Mam nadzieje, ze jest ok.

    Kratka rozowa: odpowiedz na pilna korespondencje, terminowa wizyta u lekarza, terminowa wizyta w urzedzie, oplaty terminowe, terminowy telefon do firmy, odebranie dziecka z przedszkola;

    Kratka zolta: serial w TV o okreslonej godzinie; rozmowa z sasiadka, ktora mnie wlasnie zatrzymala, skorzystanie z “dzisiejszej” promocji w sklepie po ukazaniu sie reklamy,

    Kratka niebieska: ogladanie TV bez konkretnego celu, czytanienie nic nie dajacej lektury w postaci ksiazek czy kolorowych czasopism, bezsensowne dlugie telefonowanie, odwiedzanie galerii handlowych bez specjalnego celu, nadmierne spedzanie czasu nad tym aby “dobrze wygladac”

    Kratka zielona: zaplanowanie czasu z kalendarzem w reku, profilaktyczna wizyta u lekarza, zrobienie badan, wymiana opon na zimowe, wybor ubezpieczenia osobowego lub majatkowego, przejrzenie ofert pracy (w przypadku jej poszukiwania lub checi zmiany), posprzatanie mieszkania (i to wg niektorych powinno moze byc w kratce rozowej gdy przychodza goscie:)

    Skorygowalam rowniez kwestie tego co robie za duzo i za malo. Teraz chce wprowadzic w czyn!

    Pozdrawiam Joanna

    • Super! To nic, że nie ma pięciu ale wszytskie podane przykłady są dobre. Cieszę się, bo to dowód na to, że tę część procesu zarządzania sobą w czasie ma Pani doskonale opanowaną. Pozdrawiam. :)

  2. sprawy ważne i pilne – domowe rachunki, korespondencja mailowa w firmie, poranne wstawanie do pracy :), planowane wizyty u lekarzy, przyjmowane leki córki

    pilne i nieważne – rozmowa z mamą :), serial w TV, wykonanie jakiegoś zadania w pracy

    niepilne i niewazne – surfowanie po Internecie, dzwonienie i rozmowa o niczym z koleżanką, oglądanie tv bez celu, przeglądanie kolorowych gazet, negatywne myśli :)

    niepilne i ważne – ćwiczena pilates, rower, czytanie książek, szukanie pracy, blogi i fora kwiatowe, kurs projektowania ogrodów, zabawa z dzieckiem spontaniczna :), dbanie o swój wygląd, lekarze :)

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here