TABELA ZMIANY PRZEKONAŃ

15

TABELA ZMIANY PRZEKONAŃ

 

Negatywne przekonania

Przekonania ułatwiające życie

  • Kobiety mają trudniej w życiu
  • Życie to niełatwa walka

 

 

  • moim życiem rządzi pech
  • wszystko jest na mojej głowie
  • nie lubię mojej pracy
  • nie jestem dość bystra, inteligentna, reprezentatywna, nie posiadam dostatecznej wiedzy… aby wykonywać moją pracę.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • z dziećmi nic nie można zrobić, nie mam czasu dla siebie

 

 

 

 

 

  • moi bliscy mnie nie kochają
  • ludzie mnie krytykują
  • mam słaby charakter, ludzie mnie wykorzystują
  • nie wiem czego tak na prawdę chcę w życiu

 

  • Faceci są źli i są z nimi same kłopoty

 

 

 

  • możesz liczyć tylko na siebie

jak chcesz mieć to zrobione dobrze to zrób to sama

  • Kobieta jest bardziej samowystarczalana.
  • Życie jest darem, który możemy docenić i potrafimy rozwijać się w nim.
  • to ja decyduję o moim życiu i sobie
  • dzielę się moimi obowiązkami z rodziną
  • moja praca sprawia mi problemy, ale udaje mi się je pokonywać
  • Jestem systematyczna i mam dużo samodyscypliny, a ponieważ nie od razy Rzym zbudowano, to dążę codziennie do swoich celów malutkimi kroczkami.
  • To ze jestem emigrantem i mowie z akcentem nie stoi na przeszkodzie mojej bardzo interesującej karierze zawodowej.
  • Moje zdrowie jest w dużej mierze w moich rekach!
  • Będąc emigrantką mogę osiągnąć sukces i wykonywać z powodzeniem pracę swoich marzeń.
  • Życie jest po mojej stronie
  • Dążę do tego aby się doskonalić, zdobywam wiedzę, pozytywnie wpływam na podświadomość żeby była moim sprzymierzeńcem (a nie moim własnym wrogiem).
  • dzieci dają mi wiele szczęścia i miłości, przypominają o tym co jest najważniejsze w życiu. Uczę dzieci samodzielności, samodzielnego wymyślania dla siebie zajęć. Stworzę czas dla siebie.

 

  • moi bliscy mnie kochają
  • ludzie dają mi lekcje dzięki którym mogę się rozwijać,
  • jestem silna i pracuję nad sobą
  • znajdę sposób żeby odnaleźć własną drogę

 

  • Faceci są fascynujący, a ich odmienna natura pozwala na lepsze poznanie nas kobiet. W rezultacie okazuje się, że doskonale uzupełniamy siebie nawzajem.

 

  • Dobrze dobrani współpracownicy i podwykonawcy są godni zaufania i dobrze wykonują powierzone zadania.

 

Tę tabelę stworzyli Państwo. Nie wszystko jest tak, jak chciałabym aby było. Niektóre słowa mogłyby być bardziej pozytywne. Jak już piszemy nowy schemat warto żeby lśnił.
Nie każde przekonanie ma swój negatywny pierwowzór, ale możemy się domyślić, że Marcie chodziło na przykład o to, że emigrantka nie może zrobić kariery i tak ładnie zamieniła te niekorzystne schematy.

Aneta napisała paradygmat o tym, że pieniądze zmieniają mężczyzn na niekorzyść, ponieważ nie było dla niego pozytywnego zastąpienia zrezygnowałam z niego.

Bardzo dziękuję za włożoną tu pracę. Serdecznie pozdrawiam.

 

ZADANIE:

Proszę jedynie zapoznać się z tymi schematami  i spróbować zamienić swoje negatywne, jeśli jeszcze Państwo tego nie zrobili.

 

 

 

 

PODZIEL SIĘ

15 KOMENTARZE

  1. Dzień dobry… :).
    Przecież to dotyczy także nas- mężczyzn :).
    Dziękuję za to, co pani robi. Wiem, co…, mam problem JAK zmienić siebie.

    • Oczywiście, że dotyczy ale tutaj akurat odpowiedzi udzieliły Panie :) Wie Pan dziewczynki przeważnie mają podrobione lekcje. :)) Pozdrawiam.

      • „Wie Pan dziewczynki przeważnie mają podrobione lekcje. :)” Iwonko dobrze, że dodałaś uśmiech na końcu, bo można by to potraktować jako przekonanie :)

        • Gustawie to nie tylko jest moje przekonanie ale powszechna wiedza nauczycieli. Dziewczynki w szkole są zwykle (statystycznie) staranniejsze. A tak przy okazji, chyba będę musiała napisać tekst o pozytywnej roli schematów. To nie jest tak, że żaden jest nieprawdziwy czy podważać trzeba wszystkie.

          • Możliwe, że w większości przypadków tak jest (książka Seligmana jest z 2005r, i to zagraniczne doświadczenia), ale przecież jak sama Pani przyznaje nie należy się tym sugerować.
            Poza tym jak pisałam poprzednio nie ma potrzeby niczego udowadniać poprzez większość przypadków, bo zawsze może znaleźć się wyjątek od regułu.
            Wypowiedanie takich przekonań wśród uczniom raz, że może ich krzywdzić, to jeszcze ich usprawiedliwiać. Na dodatek wpaja się dzieciom, nauczycielom i rodzicom takie schematy.
            Każde schematy i przekonania oślepiają i nie ma potrzeby analizowania wszystkiego, wystarczy uważnie obserwować rzeczywistość, bez opierania się na jej obrazie.
            (Polecam lekturę książki „Wezwanie do miłości” Anthony de Mello)
            Jak pisze autor posługiwanie się schematami czy przekonaniami to umysłowa leniwość.
            Dziękuję za odpowiedź i pozdrawiam serdecznie. KL.

        • Pani Iwono jestem stałą czytelniczką do tej pory nie komentującą i czynną nauczycielką i moje obserwacje nie potwierdzają tego stanu tzn. wszystko zależy od grupy dzieci, od wieku, od środowiska itd.
          Nie wiem skąd ma Pani taką wiedzę i statystyki, na ile są aktualne, skąd pochodzą i na jakiej grupie były zbierane.
          Podawanie tego typu przekonań jak i powoływanie się dodatkowo na to, że jest to powszechna wiedza (możliwe, że tylko powtarzana przez dużą ilość osób), dodatkowo usztywnia schematy myślowe innych ludzi, a co gorsza nauczycieli. Nieważne czy dotyczy to pozytywnych czy negatywnych przekonań.
          Z doświadczenia wiem, że w takich sytuacjach trzeba być bardzo ostrożną i lepiej odrzucać wszystkie przkonania. Specjalnie piszę „odrzucać” by nie rzutowały na nasze postrzeganie rzeczywistości. Podważanie czy spory to strata czasu, gdyż za chwilę już nasze całkowicie słuszne, prawdziwe przekonanie może stać się nieaktualne.
          Każde przekonanie fałszuje postrzeganie, tak samo jak nie ważne czy patrzymy przez różowe, żółte, fioletowe czy przyciemniane okulary.

          • Pani Katarzyno bardzo dziękuję z opinię. Chętnie powołam się na badania. Można je znaleźć m.in w książce Martina Seligmana „Prawdziwe szczęście”. Jeśli napisze Pani do mnie prywatnie, to podam Pani dokładne namiary na stronę oraz autorkę badań. Spotykałam się też z takimi stwierdzeniami wielokrotnie w innych miejscach, choć tego już podać nie mogę. I jeszcze z takimi, że w szkole podstawowej dziewczynki są z reguły spokojniejsze i bardziej pilne. Pewno jest to – jak zwykle – pewne uproszczenie, jednak z drugiej strony, może gdyby tak zebrać te wszystkie dane i przetworzyć to, to tak by wyszło. Pewno też oczekiwania nauczyciela na to wpływają. Być może Pani sprawiedliwa i wnikliwa ocena wpływa na to, że nie obserwuje Pani takiego zjawiska.
            Ja na przykład w swojej klasie (nauczanie początkowe, szczególnie obserwowałam to w trzeciej klasie) , miałam zdecydowanie jego potwierdzenie. Zgadzam się z Panią: w tym wypadku schematy się nie przydają i lepiej je odrzucać. Natomiast w ogóle niektóre są też po to, by czasami ułatwiać nam życie, byśmy nie musieli wszystkiego co i rusz analizować. A swoją droga popytam naszych nauczycieli jak to teraz jest u nas w Polsce. Może faktycznie nie da się już wyprowadzić żadnej korelacji. Serdecznie Panią pozdrawiam. A tak poza wszystkim… to to był taki trochę żart. :)

    • Tak dotyczy również nas mężczyzn :) i można tą tabelkę przekształcić sobie, aby dotyczyła nas.
      Gratuluję MarK, że uświadamiasz sobie, że chciałbyś w sobie coś zmienić. Świadomość to połowa sukcesu, niektórzy jeszcze cały czas próbują zmienić innych :).
      Proszę czytać wpisy akcji „Liczy się dzisiaj”, a na pewno dowiesz się jak łatwiej zmienić siebie.

      • Dziękuję za wskazanie gdzie szukać informacji. Mam nadzieję, że znalazłem miejsce w którym nie tylko ,,co” i ,,gdzie” ale najważniejsze- jak. Bo co mogłem zrobić sam… mniej więcej zrobiłem. Poznałem swoje ograniczenia, z niektórymi się, nawet, udało mi ,,rozprawić”. Mam świadomość, że jeszcze sporo przede mną.

  2. Hmmm… faktycznie żaden mężczyzna nie spróbował przeksztalcić schematów … Może mi Panowie odpowiedza dlaczego tego nie zrobili? jestem ciekawa odpowiedzi:) Pozdrawiam

  3. Pani Aneto jeżeli o mnie chodzi jako o mężczyznę przekształcam na bieżąco, gdyż nie można tego robić jednorazowo.
    Z punktu widzenia męskiego mogę jednak napisać, że mężczyźni nie lubią dzielić się swoimi słabostkami (chyba, że mają odpowiedni poziom poczucia własnej wartości), nawet gdyby miało im to pomóc w pracy nad nimi.

  4. Oooo! Jak to wszystko ladnie zbrzmialo w tej tabeli. Tylko ja musze popracowac nad moja skladnia w jezyku polskim ( powinno chyba byc nie nie stoi na przeszkodzie …do mojej kariery). Prosze poprawic bo na tak ladnie pisanym blogu jezyk powinine byc staranny, nawet w komentarzach. :)

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here