Sen

15

 

Dla przeciwwagi wielu uciążliwości życia niebo ofiarowało człowiekowi trzy rzeczy:
nadzieję, sen i śmiech.

Immanuel Kant

Umysł i ciało są ze sobą nierozerwalnie związane, dlatego dbanie o ciało jest także wzmacnianiem zdrowia psychicznego.
Nie jest łatwo tryskać radością, zajmować się samodoskonaleniem, przejawiać pozytywne emocje w stosunku do innych i świata, kiedy ciało nie jest właściwie zadbane. Poczucie własnej wartości również łączy się w znacznym stopniu z fizycznym samopoczuciem. Wszak ja to także moje ciało. Zatem nie dając mu tego, czego potrzebuje, nie dbając o nie należycie, odmawiam sobie niejako prawa do wartości.
Jedną z takich potrzeb ciała i błogosławieństwem dla duszy jest sen.

Osobiście nie wierzę w biologiczne uwarunkowania liczby godzin potrzebnej do spania, by czuć się dobrze. Sądzę, że jest to związane ze sposobem życia, poziomem naszego zaangażowania w życie i pasji jaką do niego czujemy. Moim zdaniem wielki cel w życiu powoduje, że ma się mniejsze zapotrzebowanie na sen. Na pewno jednak trzeba być wyspanym i warto zadbać o to, by się dobrze wysypiać.

W tym celu należy się kłaść i wstawać o zbliżonych porach (z odchyleniem nie większym niż godzina).
Nadrabianie braków snu w czasie weekendu jest niekorzystną taktyką, zaburzającą sen w nocy i powodującą senność w ciągu dnia.

Czasem powody naszego złego samopoczucia psychicznego leżą w ciele.
I łatwo dają się wyeliminować. 
Zadbanie o ciało zwiększa znakomicie jakość życia.

Zatem dziś przyjrzyj się jak spisz.

Jeśli masz kłopoty ze zdrowym spokojnym snem:

  1. Przebadaj się medycznie pod kątem pracy tarczycy, cukrzycy, anemii, refluksu żołądkowo-przełykowego, bruksizmu i bezdechu nocnego
  2. Jeżeli nawiedzają cię regularnie przykre sny, zacznij je opisywać w swoim dzienniku… pisząc inne zakończenie. W ciągu dnia poświęć chwilę na to, by w wyobraźni obejrzeć sen z nowym zakończeniem.
  3. Całkowicie zaciemnij pokój, w którym śpisz
  4. Unikaj drzemek w ciągu dnia
  5. Uprawiaj ćwiczenia fizyczne – obniżają wagę ograniczając chrapanie, redukują liczbę przebudzeń w nocy
  6. Ogranicz lub wyeliminuj spożycie kofeiny, nikotyny i alkoholu
  7. Wycisz się przed pójściem spać
  8. Zjedz lekką węglowodanową przekąskę zawierającą tryptofan (np. kilka migdałów, pestek dyni, słodzony jogurt, krakersy z serem). Kolację jedz wcześnie i niech będzie to niewielka porcja białka, która uchroni cię przed nocnym głodem
  9. Unikaj dużych ilości napojów przed snem
  10. Spisywanie planów dnia następnego oraz rozmyślania o życiu zakończ co najmniej dwie godziny przed snem.
  11. Przynajmniej godzinę przed snem wyłącz telefon i telewizor, ściemnij światło, weź ciepłą kąpiel (nie natrysk)
  12. Nie pij dużo przed snem.
  13. Usypiając, marz o tym, czego pragniesz – wyobrażaj sobie piękne plenery lub upragnione rzeczy

Zadbanie o te wszystkie punkty spowoduje nie tylko lepszy sen, ale także wzrost poczucia własnej wartości.  Nasza podświadomość dostaje wszak w taki sposób szereg informacji jak bardzo zależy ci na sobie, na swoim komforcie, zatem jak ważny jesteś….

 

 

 

PODZIEL SIĘ

15 KOMENTARZE

  1. No to życzę dobrego snu…….0:) Ja śpię dobrze….nie mam z tym kłopotu……Natomiast często mam sny związane z moją mamą i siostrą……..Za każdym razem są podobne….te sny …….Jestem w nich ja i One …oraz różne pomieszczenia…(pokoje….budynki….)…. Pozdrawiam 0:)

  2. Znów miejsce na podziękowanie,
    wszak nie jest to trudne zadanie,
    kiedy czytam blog Pani Iwony do poduszki
    odchodzą nawet złe duszki,
    I tylko mam nadzieję, że z rana
    będę się czuła wyspana..

  3. Nie miałam nigdy kłopotów ze snem, ale miałam do niedawna kłopoty ze wstawaniem. Wiem jednak, że wszystko można wyelimeinować odpowiednim nastawieniem i metodą:) Dziś dobrze śpię i dobrze mi się wstaje:)

  4. Bardzo jestem wdzieczna za ten tekst… W mopim przypadku dbanie o swoje zewnetrze bardzo jest powiazane z dbaniem o swoje wnetrzem…

  5. A jak wstawać? Nie mam problemu z zasypianiem lecz ze wstawaniem. Czy są na to jakieś sposoby? Pozdrawiam.

    • Po pierwsze kłopoty ze wstawaniem są często spowodowane… kłopotem ze spaniem, o którym nie wiemy. Ponadto nie wiem o której Pani chodzi spać i o której wstaje. Napiszę jednak na ten temat w najbliższym czasie tekst.

  6. Najpiękniejsze sny i „wyspane” poranki miałam, kiedy czytałam przed snem przez 100 dni List od Boga. Nie wiem na czym to polegało, ale było wspaniale :-)
    Pozdrawiam M.

  7. Mam pytanie odnośnie zdrowego snu. Jak spać efektywnie mając dwoje malutkich dzieci, które budzą się 3/4 razy noc w noc…????

    • Trzeba spać szybko :)
      A na poważnie, dobrze Cię rozumiem, bo mój synek 1,5 roczny do niedawna potrafił się budzić 5 razy w ciągu nocy, ale średnią miał taką samą 3/4 razy noc w noc.
      Wyzwaniem to jest bo 8-godzinny przerywany sen nie jest tak wartościowy jak ciągły przez 5-6 godzin.
      Moje rady:
      1. Sprawdź czy maluszek nie ma za gorąco (To mit, że trzeba opatulać dziecko 2 kołdrami i temperatura ma być 23 stopnie :> )
      2. Jeżeli karmisz piersią lub butelką poproś ojca dziecka by pomagał. Przygotowywał posiłki (by nie tracić czasu mleko miej już np. w dwóch butelkach, a ciepłą wodę w termosie to skróci czas niespania) lub podawał i odkładał dziecko do łóżeczka. Możecie to również robić na zmianę jedną noc Ty drugą ojciec.
      3. Jeżeli dziecko ma 6-8 miesięcy nie potrzebuje już posiłków nocnych niezależnie czy karmisz piersią czy butelką od tego czasu podawaj dziecku w nocy do picia tylko czystą wodę (z tego z czego najbardziej lubi pić: butelka, bidonik, kubek niekapek itd). Parę nocy może być wielki płacz, ale nie ustępuj, to dla jego dobra podawaj smoczek, wodę i okaż dziecku spokój i więcej czułości. Dziecko automatycznie zacznie więcej jeść w dzień, a po paru nocach się przyzwyczai i jest szansa na mniejszą częstotliwość pobudek.
      4. W dzień rób drzemkę nie dłuższą niż 20minut
      (Szczegóły: http://blog.czerwonyszlak.pl/2010/07/dwa-dni-w-jednym/ )
      5. Polecam również książki autorek Melinda Blau, Tracy Hogg „Język niemowląt” i „Język dwulatka” znajdziesz w nich dużo porad wychowawczych maluchów również odnośnie karmienia, usypiania, smoczka no i przede wszystkim zrozumienia wspaniałej małej istoty.
      POWODZENIA

      • Gustawie, zaimponowałeś mi ta wiedzą o dzieciach. Zauważcie, że to mówi Ojciec, co trzeba robić, żeby Matka się wysypiała. Ojcowie powinni też uczestniczyć w tym „nocnym czuwaniu”.
        Ja jako matka dwójki dzieci chciałam tylko nieśmiało przypomnieć, że to, że dziecko się budzi o niczym jeszcze nie świadczy. My nie musimy się budzić razem z nim. :-) Dobrym sposobem jest spanie w innym pokoju niż dzieci. Często jest tak, że dziecko tylko się poruszy, a mama już na nóżkach i… budzi dziecko. A nawet czasem otworzy oczy, ale zamknęłoby je natychmiast, gdyby… nie zobaczyło nad łóżeczkiem kochanej (choć zaspanej) twarzy. I tak to się nakręca.
        Bardzo ważną sprawą jest też wewnętrzny, autentyczny spokój rodziców (zwłaszcza matki).

    • Istotnie, to bardzo ważne. Ja sama wiem jak inaczej – lepiej śpi się w wełnianej pościeli. Od lat stosuje tylko taką. Pozdrawiam Wool Star. :-)

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here