Poczucie obfitości a komunikacja

0


Oczekuj, że każda twoja potrzeba będzie zaspokojona.
Oczekuj rozwiązania każdego problemu,
oczekuj obfitości na każdym poziomie.

Eileen Caddy

 

Poczucie obfitości to cecha niezbyt oczywista do zauważenia. Nie tylko w komunikacji, ale w ogóle w innych działaniach. Trzeba mieć nieco wiedzy na ten temat, aby rozpoznać jej obecność lub brak.

 

W kontaktach zawodowych brak poczucia obfitości (oczywiście – jak zwykle – w połączeniu z innymi cechami ) może wpływać na to, że… tej komunikacji po prostu nie ma. Ludzie z takim niedomaganiem charakterologicznym często zatrzymują dla siebie różne informacje, sądząc, że daje im to przewagę nad innymi. Sądzą, że mając pewną wiedzę, umacniają swoją zawodową pozycję, stają się bardziej potrzebni pracodawcy.

 

Z tych samych powodów, wzmocnionych brakiem spójności wewnętrznej, sprytni pracownicy starają się poznawać tajemnice różnych osób czy najnowsze wiadomości, newsy… i tworzą w firmie (a czasem także w rodzinie albo w sąsiedztwie) prywatny obieg informacji – plotki. Plotki to także forma rozmowy. Nie sądzę żeby komunikacja, jaka ma tu czasami miejsce, była wartościowa, a czasem to, co takim zachowaniem ludzie komunikują, jest nie tym, co zakomunikować by chcieli. Często widać lęk, zazdrość, zawiść, rozgoryczenie, a podłożem tych uczuć bywa mentalność braku.

 

Oczywiście język, jakiego używają ludzie mający mentalność obfitości, jest inny niż język tych z poczuciem braku. To język przyjemniejszy w odbiorze, a jednocześnie pozbawiony wielu obaw; język czynu, język wielu możliwości i zasobów.

Trzeba mieć poczucie obfitości, aby wierzyć, że znajdzie się odpowiedź na nasze pytanie czy rozwiązanie postrzeganego przez nas wyzwania. Stad ludzie mający poczucie obfitości zadają więcej pytań, łatwiej proszą o pomoc, dłużej i intensywniej szukają źródeł rozwiązania.

 

Ludzie nie mający poczucia obfitości często narzekają na to, że się nie da, nie widzą licznych szans i możliwości, opisują siebie jako uboższych niż są w istocie, a miejsce, w którym żyją, jako biedniejsze. Ich postrzeganie jest bowiem nastawione nie na to, co jest, ale na to, czego nie ma.

 

Taka postawa i taki język nie wpływa dobrze na działania. Trzeba jednak powiedzieć, że z całej piątki ASDIMO czyli z 5P – cech niezbędnych do dobrego funkcjonowania, wpływ poczucia obfitości na komunikację jest najmniej bezpośredni i najsłabszy.

 

 

ZADANIE:

  • Proszę ćwiczyć poczucie obfitości.

 

Wiedzę na temat tego, jak można ćwiczyć poczucie obfitości oraz pozostałe 5 cech, można znaleźć albo w blogu, we wcześniejszych wpisach albo w e-booku Żeby zrobić coś.

 

Tym tekstem kończę rozważania o komunikacji.

Zachęcam do ćwiczenia tej kompetencji psychologicznej, ponieważ jest ona podstawą udanych relacji z ludźmi, zarówno tych prywatnych jak i zawodowych.

 

 

PODZIEL SIĘ

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here